موسسه اسم اعظم | بزرگترین و معتبرترین فروشگاه ادعیه مستند حرز امام جواد (علیه السلام)

دعای جوشن کبیر چیست؟ + متن دعا، آداب، خواص و فضیلت دعا

دعای جوشن کبیر چیست؟ + متن دعا، آداب استفاده دعای جوشن کبیر روی پوست آهو، خواص و فضیلت خواندن دعا

دعای جوشن کبیر چیست؟

دعای جوشن کبیر از دعاهای بسیار مشهوری است که در فضیلت آن مطالب بسیاری در احادیث وارد شده است. این دعا از امام سجاد از پدرش از امام علی (علیهم سلام الله و صلواته)، از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده است. در حدیثی که از امام کاظم (علیه السلام) نقل شده این دعا را سری از اسرار خدای عزوجل بیان می فرماید که جبرئیل در روز جنگ اُحُد برای پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) این دعا را از طرف خدای متعال می آورد و عرض می کند: «ای محمد! خدای تبارک و تعالی از همه چیز تو را سلام می رساند و تو را به تحیت و تعظیم مخصوص می گرداند و می فرماید: از بدن خود این جوشن را بیرون کن و دور ساز و در عوض آن این دعا را قرائت نما. پس هرگاه این دعا را بخوانی و آن را با خود نگاه داری؛ مثل زره بر بدن تو خواهد بود». طبق تعبیری که در کتاب بحارالانوار آمده: «وَ مَنْ كَتَبَ فِي رَقِ‏ غَزَالٍ‏ أَوْ كَاغَذٍ وَ حَمَلَهُ كَانَ آمِناً مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ» این نتیجه به دست می آید که نوشتن این دعا روی پوست آهو و همراه نمودن با خود، شخص را از همه ضررها و بلایا ایمن می گرداند. همچنین در کتاب “مهج الدعوات” تعبیری هست که می فرماید: «هرکس که این دعا را بخواند یا آنرا همراه خود نگاه دارد؛ ثواب بسیاری برایش نوشته می شود».

در ادامه این حدیث تعبیر بسیار والایی در شان و منزلت این دعا آمده که: «خوشا به حال کسی که به این دعا و ثواب آن اعتقاد داشته باشد و وای و بسیار وای بر کسی که این دعا را منکر باشد و کفران ورزیده باشد و به این دعا اعتقاد نداشته باشد». در شرح این حدیث چنین آمده که پس از اینکه پيغمبر (صلى الله عليه و آله) فضایل این دعا را شنید، فرمودند كه: «اى برادر من جبرئيل به تحقيق كه مرا به سوى اين دعا به شوق انداختى. پس جبرئيل گفت: اى محمّد اين دعا را مياموز مگر مؤمنى كه آن را مستحق و شايسته باشد كه در آموختن آن سستى و كاهلى نكند و آن را خوار نشمارد و چون اين دعا را بخواند بايد كه با نيّتى خالص بخواند و چون اين دعا را بر خود ببندد بايد كه با طهارت باشد، از جهت آنكه دست نمى‏ رساند به اين مگر پاكيزگان»‏.

متن دعای جوشن کبیر

دانلود متن دعای جوشن کبیر
دانلود متن دعای جوشن کبیر

دعای جوشن کبیر روی پوست آهو

آداب استفاده دعای جوشن کبیر روی پوست آهو

برای دعای جوشن کبیر آداب و شرایطی وجود دارد که در جهت تاثیرگذاری هرچه بیشتر آن لازم است رعایت شود. این آداب چنین اند:

  • 1- وضو داشتن و رو به قبله بودن در موقع نگارش حرز
  • 2- نوشتن صحیح و درست متن دعا بر روی پوست آهو
  • 3- همراه نمودن دائمی این دعا با خود به هر نحو ممکن
  • 4- رعایت احترام قلبی و داشتن اعتقاد زیاد نسبت به تاثیرات آن
  • 5- رعایت تقوای الهی و همسو شدن با دعا و در نتیجه تاثیرگذاری بیشتر آن
  • 6- لزوم داشتن طهارت شخصِ همراه کننده در مواقع همراهی دعا

خواص همراهی دعای جوشن کبیر نوشته شده روی پوست آهو

برای همراهی دعای جوشن کبیر که روی پوست آهو نوشته شده باشد؛ خواص و آثار بسیاری نقل شده است که به برخی از آنها در ذیل اشاره می شود:

  • 1- ایمنی از بلایا و ضررهای احتمالی هرچیز
  • 2- محافظت از شخص در برابر آسیب ها
  • 3- مصونیت شخص در جنگ و نزاع با دشمنان
  • 4- بی نیازی از حمل بیش از حد وسایل دفاعی(مانند زره و غیره) در جنگ و قتال
  • 5- نوشته شدن ثواب های بسیار برای شخص همراه کننده
  • 6- قرار گرفتن در پناه و حفاظت خدا و واجب شدن بهشت بر شخص، و توفیق یافتن بر اعمال صالح
  • 7- بخشیده شدن صاحب این دعا به عدد مومنین و مومنات از انس و جن
  • 8- بخشیدن ثواب همه فرشتگانی که به بیت المعمور وارد می شوند.

خواص و فضیلتهای خواندن دعای جوشن کبیر

  • 1- هر که این دعا را هنگام خروج از منزل بخواند، خداى تعالى عمل او را به عملهاى نیکو لاحق مى ‏سازد.
  • 2- خدای تعالى به خواننده این دعا، به عدد هر حرف دو حوریه بهشتی مى بخشد. پس هر گاه از خواندن این دعا فارغ شود، خداى تعالى براى او خانه‏اى در بهشت بنا مى کند و او را ثواب حرف هاى تورات، انجیل، زبور و قرآن عظیم مى ‏بخشد و به او مثل ثواب ابراهیم خلیل، موسى، عیسى و رسول الله مى‏ دهد.
  • 3- هر کسى که این دعا را بخواند، مثل مردن شهدا مى میرد. خداى تعالى براى او ثواب هفتصد هزار شهید از شهیدان صحرا را مى‏ نویسد.
  • 4- در شبى که شخص این دعا را بخواند خداى تعالى به او روى مى ‏آورد و به سوى او نظر التفات مى‏ کند و تمامی حاجتهاى دنیا و آخرت او را برآورده می سازد.
  • 5- در شبى که این دعا را مى خواند خداى تعالى از او شرّ شیاطین و مکر ایشان را دفع مى‏ کند و عملهاى او را همگى قبول مى ‏کند و مال او را پاکیزه مى‏ کند. و همچنین عمل های همه مومنان و زنان مومنه را نیز قبول می کند.
  • 6- اعطای پادشاهی به فردی که اعتقاد به این دعا و ایمان به خدا و پیامبرش داشته باشد.
  • 7- شفای امراض و دوری بلایا در صورت خواندن هفتاد مرتبه بر بدن شخص بیمار با نیتی خالص.
  • 8- خواندن این دعا در اول ماه مبارک رمضان با یقین و نیت درست باعث می شود خدای متعال ثواب شب قدر را به او بدهد.
  • 9- برای خواننده این دعا ثواب هفتاد هزار فرشته در هر آسمان و در شرق و غرب و بیت المقدس را می دهند که هر کدام 20 هزار سر و دهان و زبان دارند و به لغت های مختلف تسبیح می کنند.
  • 10- برداشته شدن موانع رضا و قرب الهی، میان بنده و خدا و نیز رسیدن به حوائج خود در اثر خواندن این دعا
  • 11- هر كه اين دعا را بخواند، خداى تعالى در وقت بيرون آمدن او از قبر هفتاد هزار فرشته مى‏ فرستد كه در دست هر فرشته علمى از نور است و هفتاد هزار غلام كه در دست هر غلامى مهار شترى نجيب است كه شكم آن از مرواريد باشد و پشت آن زبرجد سبز و دست و پاى آن از ياقوت سرخ و بر پشت هر شترى قپه ‏اى از نور باشد براى هر قپه‏ اى چهار صد درخواهد بود. در هر درى چهار صد سرير بر هر سريرى چهار صد فرش از سندس و استبرق، بر هر فرشى چهار صد حورى و چهار صد كنيزك، براى هر حورى و هر كنيزى چهار صد گيسو از مسك خالص باشد و بر سر هر كنيزى تاجى از زر سرخ باشد كه خداى تبارك و تعالى را تسبيح مى‏ كنند و او را تقديس مى‏ كنند و ثواب آن را براى كسى مى‏ بخشند كه اين دعا را بخواند و بعد از آن هفتاد هزار فرشته او را مى‏ آيد، با هر فرشته‏اى كاسه اى از لؤلؤ سفيد باشد كه در آن چهار رنگ از آشاميدنى باشد، يكى آبى پاكيزه خوش و يكى شيرى غير متغيّر و يكى شرابى كه لذّت بدهد آشامندگان آن را و ديگرى عسل صاف بى‏غش. بر سر هر فرشته طبقى و منديلى باشد كه بر آن نوشته باشد «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ‏ وحده لا شريك له» و در زير آن نوشته شده باشد كه «هذه هديّة من اللَّه تعالى إلى فلان بن فلان المواظب على قراءة هذا الدّعاء» يعنى اين هديّه ‏اى از جانب خداى تعالى است به سوى بنده او فلان شخص پسر فلان كس كه بر خواندن اين دعا مداومت‏ كننده است‏.
  • 12- خواننده اين دعا در عرصات در قيامت مى‏ آيد و همه خلايق به جانب او نگاه مى‏ كنند و مى‏ گويند كه اين كيست؟ از جهت آنكه خلايق را دور او از غلامان و كنيزان و حوران مى‏ بينند و همه بر اسبان و شتران نجيب سوار باشند و فرشتگان از عقب و از پيش روى ايشان او را مى‏ برند تا به زير عرش خداى. پس ندا مى‏ كند نداكننده ‏اى از جانب خداى تعالى كه اى بنده من داخل بهشت شو بى‏حساب. اى رسول خدا هر بنده‏اى كه خدا را به اين دعا بخواند، فرشتگان در تعب و آزار مى‏ شوند از بسيارى آنچه را كه براى او از حسنات مى‏ نويسند و از او سيئات را برطرف مى‏ كنند.
  • 13- حضرت رسول (صلى الله عليه و آله) فرمودند كه: «هيچ بنده‏اى از امّت من نيست كه اين دعا را در ماه مبارك رمضان سه مرتبه يا يك مرتبه بخواند مگر آنكه به تحقيق كه خداى تعالى بدن او را بر آتش حرام مى‏ كند و بر او بهشت واجب مى‏ شود. پس قدر اين دعا نزد من بزرگتر و منزلت آن بلندتر است‏».
  • 14- کسى که این دعا را بخواند، خداى تعالى بر او دو فرشته موکّل مى کند که او را از گناهان نگاه دارند و خداى تعالى را تسبیح گویند و تنزیه کنند و او را از همه بلاها محافظت نمایند و براى او درهاى بهشت را بگشایند و بر او درهاى جهنم را ببندند و تا زمانی که زنده باشد پس او در حفظ و امان خدا خواهد بود و همچنین در نزد وفات.

فضیلت نوشتن دعای جوشن کبیر

فضیلت نوشتن دعای جوشن کبیر روی کفن میت

در حدیثی که در فضایل این دعا آمده چنین است که: «اگر کسى این دعا را در جامى به کافور و مشک بنویسد و آن را بشوید و آن را بر کفن مرده اى بپاشد خداى تعالى در قبر او صد هزار نور نازل مى سازد و ترس از منکر و نکیر را از او دفع مى کند و از عذاب قبر ایمن مى‏ گردد و خداى تعالى به سوى او در قبر هفتاد هزار فرشته بر مى‏ انگیزاند که با هر فرشته طبقى از نور باشد که آن نور را بر او مى پاشند و او را بر مى‏دارند و به سوى بهشت مى برند و به او مى گویند: خداى تعالى ما را امر کرده که مونس تو تا روز قیامت باشیم و خداى تعالى قبر او را گشاده مى‏ گرداند چندان که چشم کار کند و براى او درى در بهشت گشوده مى‏ شود و او را در قبر مثل عروسی در حجله می خوابانند به سبب حرمت این و بزرگیش». در ادامه این حدیث چنین آمده که خدای متعال می فرماید: «من از آن بنده ای حیا می کنم که این دعا بر کفن او باشد». همچنین از امام حسین (علیه السلام) نقل است که: « به من پدرم على بن ابى طالب عليه السلام وصيّت كرد و سفارش نمود سفارشى بسيار به اين دعا و به محافظت نمودن آن و فرمود كه: اى پسر من اين دعا را بر كفن من بنويس و امام حسين عليه السلام فرمودند كه: من نيز بجاى آوردم آنچه را كه پدر من فرموده بودند».

فضیلت نوشتن دعای جوشن کبیر با آب باران و زعفران

در ادامه حدیث در کتاب مهج الدعوات آمده است: «قسم به آن كسى كه به راستى ترا به پيغمبرى فرستاده است كه كسى كه اين دعا را در ظرفى پاكيزه به آب باران و زعفران بنويسد و بعد از آن، آن را بشويد و آن را بياشامد به قدرى كه نوشيدن آن را توانا باشد، خداى تعالى او را از هر دردى شفا مى‏ دهد كه در بدن او باشد و او را از هر بيمارى شفا مى‏ دهد».

منابع:

  • 1- بحارالانوار، جلد۹۱، ص 383
  • 2- مهج الدعوات، صفحه 364
  • 3- مصباح کفعمی، جلد1، صفحه 348
  • 4- البلد الامین، جلد 4، صفحه 544
  • 5- مفاتیح الجنان، صفحه 172.
خبرنامه هفتگی اسم اعظم
خبرنامه هفتگی اسم اعظم
با عضویت در خبرنامه ما، هر هفته یک ایمیل مفید دریافت کنید!
شما هر زمان که بخواهید میتوانید عضویت خودتان را لغو کنید!
2 نظرات
  1. مهدی می گوید

    با سلام خدمت شما
    میخاسم بدونم میشه لوله نقره ای رو با زنجیر نقره به گردنم بندازم . بدون اینکه داخل جلد جرمش کنم ؟ میخام حرز امام جواد رو فقط با لوله نقره ایش تو گردنم بندازم .
    یه سوال دیگه اینکه یه جایی شنیدم که میشه چسب بدون رنگ بزنیم به لوله نقره ای که با بدن تماس نداشته باشه . ایا با این صورت حتی اگه بدن نجس باشه بازم میشه حرز تو گردنم باشه ؟
    اگه کسی فقط بخاد لوله نقره ای رو تو گردنش بندازه باید همیشه وضو داشته باشه ؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. موسسه فرهنگی اسم اعظم می گوید

      مخاطب ارجمند
      در خصوص نحوه استفاده حرز امام جواد (ع)، فقط بازوبندی روایت داریم.
      و اینکه چنانچه به گردن آویز نمودید، اگر لوله نقره در تماس با بدن مانعی داشته باشد ایرادی ندارد.
      پیروز باشید

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید

12 − 5 =