موسسه اسم اعظم | بزرگترین و معتبرترین فروشگاه ادعیه مستند حرز امام جواد (علیه السلام)

حرز امام هادی (ع) چیست؟ / متن حرز / آداب حرز / خواص حرز

حرز امام هادی (علیه السلام)، متن، آداب حرز و خواص آن

حرز امام هادی علیه السلام و آنچه در این مطلب می خوانید:

حرز امام هادی (علیه السلام) چیست؟
توضیح حرز اول امام هادی علیه السلام (حرز کبیر)
متن حرز کبیر امام هادی (علیه السلام)
آداب حرز کبیر امام هادی (علیه السلام)
توضیح حرز دوم امام هادی علیه السلام (حرز صغیر)
خواص حرز امام هادی (علیه السلام) چیست؟
آداب حرز صغیر امام هادی (علیه السلام)
متن کامل حرز امام هادی (علیه السلام) (حرز صغیر)

حرز امام هادی (علیه السلام) چیست؟

حرز امام هادی (علیه السلام) دعایی است که از امام دهم حضرت امام علی نقی (ع) نقل شده است. این حرز (دعا) خاصیت نگهداری از نوزادان و همچنین اثر جلب محبوبیت را برای شخص به همراه دارد.

در کتاب مهج الدعوات از مرحوم سید بن طاووس در بخش اول که مربوط به حرزها می باشد، این دو حرز از امام هادی (علیه السلام) نقل شده است. این درحالیست که یکی از آنها دارای متن طولانی تر و حرز دیگری متنی کوتاه تر دارد.

هریک از این دو حرزِ امام هادی فواید و خواصی دارند که خواصش با دیگری متفاوت است. برخی خواص که نقل می شود برگرفته از زبان معصوم است و عینا از روایت نقل می شود. و برخی خواص دیگر، از متن آن حرز برداشت می شود که در ذیل هر یک از این دو حرز، آثار آن حرز بیان خواهد شد.

 

توضیح حرز اول امام هادی علیه السلام (حرز کبیر):

در اینجا توضیحات مربوط به حرز کبیر امام هادی (علیه السلام) ارائه می شود که لازم است افراد قبل از استفاده، از این توضیحات اطلاع پیدا کند.

در پاسخ به این سوال که خواص حرز امام هادی (علیه السلام) برای چیست؟ در کتاب مهج الدعوات آمده: وقتی حضرت امام هادی (علیه السلام) در گهواره بودند، این عوذه (حرز) را پدر بزرگوارشان (امام جواد علیه السلام) برای ایشان نوشتند و ایشان را به این حرز پناه می دادند و اصحاب خویش را به این دعا امر می فرمودند.

حرز امام هادی (علیه السلام) را پدر بزرگوارشان (امام جواد علیه السلام) موقعی که در گهواره بودند، برای ایشان نوشتند و ایشان را به این حرز پناه می دادند و اصحاب خویش را به این دعا امر می فرمودند.

متن حرز کبیر امام هادی (علیه السلام):

بخشی از متن اصلی:

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ اللَّهُمَّ رَبَّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ وَ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ قَاهِرَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ وَ خَالِقَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ مَالِكَهُ كُفَّ عَنَّا بَأْسَ أَعْدَائِنَا وَ مَنْ أَرَادَ بِنَا سُوءاً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ أَعْمِ أَبْصَارَهُمْ وَ قُلُوبَهُمْ وَ اجْعَلْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُمْ حِجَاباً وَ حَرَساً وَ مَدْفَعاً إِنَّكَ رَبُّنَا لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ لَنَا إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْنَا وَ إِلَيْهِ أَنَبْنَا وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ …

ترجمه:

ابتدا می كنم بنام خداى بخشنده مهربان نيست حركتى و نه قوّتى مگر بخداى بلند مرتبه بزرگ، خداوندا اى پروردگار فرشتگان و روح‏ و پيغمبران و رسولان و اى غلبه‏ كننده بر كسى كه باشد در آسمان‏ها و زمين‏ها، و اى موجود كننده هر چيز و صاحب او، بازدار از من [از ما] بدى دشمنان ما را و بدى كسى را كه اراده نموده باشد به ما بدى را از جن و انس، و كور كن چشم‏هاى ايشان را و دل‏هاى ايشان را و بگردان ميان ما و ايشان پرده پوشيده شده و حافظى‏و محل دفعى، بدرستى كه تو پروردگار مائى، نيست حركتى و نه توانائى از براى ما مگر بخداى، بر او اعتماد نموده ‏ايم و به سوى او رجوع مى‏ نمائيم و به سوى اوست بازگشت …

متن کامل حرز کبیر امام هادی (علیه السلام)

جهت دانلود متن کامل حرز کبیر امام هادی (علیه السلام) به همراه ترجمه به صورت PDF اینجا کلیک کنید.

كتاب مهج الدعوات و منهج العبادات
كتاب مهج الدعوات و منهج العبادات

 

متن حرز امام هادی علیه السلام | برای چاپمتن حرز امام هادی علیه السلام | برای چاپ

 

 

 

 

 

 

 

آداب حرز کبیر امام هادی (علیه السلام):

حرز کبیر امام هادی (علیه السلام) آداب ویژه ای دارد که لازم است فرد استفاده کننده آنها را رعایت نماید. این آداب عبارتند از:

  • 1- روبه قبله بودن و وضو داشتن در موقع نگارش مطلوب است
  • 2- نوشتن به صورت صحیح ( بدون غلط و اشتباه متنی )
  • 3- توجه و باور قلبی نسبت به موثر بودن حرز
  • 4- بی احترامی نکردن به حرز و متن آن
  • 5- همراه نمودن نوزاد به هر طریق ممکن

توضیح حرز دوم امام هادی علیه السلام (حرز صغیر):

حرز دیگری برای امام هادی علیه السلام در کتاب مهج الدعوات آمده است .این حرز معروف به “حرز صغیر امام هادی (علیه السلام) “است. با توجه به متن دعا، این حرزِ امام هادی خواص محبتی و محبوبیت افزایی را برای شخص همراه کننده به ارمغان می آورد. از اینرو برخی افراد از حرز امام هادی برای ازدواج و محبوبیت بین زوجین نیز استفاده می کنند.

 

خواص حرز امام هادی علیه السلام چیست؟

با توجه به متن حرز در کتاب مهج الدعوات و منهج العبادات می توان آثار زیر را برای حرز امام هادی (علیه السلام) نام برد:

  • 1- عزیز شدن در نزد مردم

اگرچه حرز صغیر امام هادی (علیه السلام) این اثر را برای شخص دارد، لکن راه های دیگری برای عزتمندی در نزد مردم وجود دارد همچون حدیثی که از امام حسن مجبتی (علیه السلام) نقل شده است که: راه رسیدن به عزت اجتماعی و پیدا کردن ابهت در دلها، خارج شدن از ذلت گناه و داخل شدن در عزت اطاعت از اوامر خداست: «إِذَا أَرَدْتَ عِزّاً بِلَا عَشِیرَهْ وَ هَیْبَه بِلَا سُلْطَانٍ‏ فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِیَهْ اللَهِ إِلَى عِزِّ طَاعَةِ اللهِ عَزَّ وَ جَل» (کفایهْ الاثر، صفحه ۲۲۸)

از سویی طبق آیه قرآن: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا؛ کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند، به زودى [خداى‏] رحمان براى آنان محبتى [در دل‌ها] قرار مى‏دهد» با رعایت تقوای الهی و اعمال صالح نیز انسان می تواند محبوبیت در دلها پیدا کند.

  • 2- موید شدن به نصرت الهی

راه های دیگر جهت یاری شدن از سوی خداوند:

  • الف) ایمان داشتن به خدا

طبق آیه شریفه «وَ كانَ حَقًّا عَلَينا نَصرُ المُؤمِنينَ» و یاری مؤمنان، همواره حقّی است بر عهده ما (روم آیه 47)، ایمان به خدا باعث می شود انسان در همه امور از نصرت و یاری پروردگار بهره مند گردد. برخی شرایط همچون انجام عمل صالح و اخلاص در عمل را می توان از لوازم ایمان به خدابیان نمود.

  • ب) یاری کردن دین خدا

در بسیاری از آیات قرآن از جمله در آیه 40 سوره مبارکه حج، یاری شدن مومنین از سوی خداوند مطرح شده است. «وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ» و خدا هر كس را كه ياريش كند، يارى مى‌كند و خدا توانا و پيروزمند است.

  • ج) دور نشدن از رحمت خدا

نصرت الهی در یکی از آیات قرآن مشروط به ملعون نبودن شخص قرار داده شده است: «اولئکَ الَّذینَ لَعَنَهُمُ اللهُ وَمَن یَلعَنِ اللهُ فَلَن تَجِدَ لَه نَصیرًا» آنها كسانى هستند كه خداوند، ايشان را از رحمت خود، دور ساخته است; و هر كس را خدا از رحمتش دور سازد، ياورى براى او نخواهى يافت (سوره نساء آیه 52).

  • 3- دوری از وسوسه های شیاطین

وسوسه شدن از طرف شیطان واقعیتی است که قرآن کریم در آیاتی همچون «مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ» در سوره ناس بر آن مهر تایید می زند. البته در برخی آیات دیگر مثل «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ» (سوره ق آیه 16) راه و مجرای وسوسه های شیطان، نفس اماره ی انسان بیان شده است. بنابراین برای از بین بردن این وساوس باید تلاش شود تا راه های تسلط شیطان بر انسان بسته شود؛ چراکه «انَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُم بِهِ مُشْرِکُونَ» تسلّط شیطان فقط بر كسانى است كه وى را به سرپرستى برمى‌گيرند، و نیز بر كسانى كه به خدا شرك مى‌ورزند (سوره نحل آیه 100).

  • 4- قرار گرفتن از خوبان خلق

اگر انسان دوست دارد از خوبان روزگار باشد لازم است برخی ویژگی ها که در متون دینی ما وارد شده است را تا حد ممکن رعایت کند. برخی از این صفات عبارتند از:

  • الف) تحصیل دانش های مورد نیاز

از امام عليّ عليه السلام نقل است: به عبد صالح، يعنى لقمان، گفته شد: كدام يك از مردمان، با فضيلت ترند؟ گفت: «مؤمنِ برخوردار». گفته شد: از مال؟ گفت: «نه ؛ ليكن برخوردار از دانشى كه اگر به او محتاج شدند، از دانشش سود برند و اگر از او بى نياز شدند، خودش به آن اكتفا كند» (بحار الأنوار : ج 13 ص 421 ح 16).

  • ب) نفع رساندن به دیگران

حضرت علی علیه السلام: (أَفضَلُ النّاسِ اَنفَعُهُم لِلنّاسِ) برترین مردم نافع ترین آنها برای مردم است (غرر الحکم ج۱ ص۱۹۲).

  • ج) پیروی از حق

در خطبه 125 نهج البلاغه آمده است: «إِنَّ أَفْضَلَ اَلنَّاسِ عِنْدَ اَللَّهِ مَنْ كَانَ اَلْعَمَلُ بِالْحَقِّ أَحَبَّ إِلَيْهِ» یعنی (برترين مردم در نزد خدا كسى است، كه حق، هر چند با كاستى و رنج توأم باشد، در نظر او محبوبتر از باطل باشد).

  • د) سفارش بر خواندن برخی ادعیه

خواندن برخی ادعیه نیز سفارش می شود مانند:

اَللَّـهُمَّ اجْعَلْني مِنْ اَفْضَلِ عِبادِكَ نَصيباً في هذَاالْيَوْمِ …
اَللّهُمَّ اجْعَلْنی مِمَّنْ سَعَدَ جَدُّهُ وَ تَوَفَّرَ مِنَ الْخَیْراتِ حَظُّهُ …
اللهم ادخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد …
اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد
و ….

 

آداب حرز صغیر امام هادی علیه السلام:

  • 1- خواندن یا نوشتن حرز بصورت صحیح
  • 2- توجه و باور قلبی نسبت به تاثیرگذاری آن
  • 3- همسویی در رفتار و اعمال با صاحب حرز
  • 4- بی احترامی نکردن به متن حرز در صورت همراه داشتن
  • 5- بلااشکال بودن همراهی حرز در دستشویی
  • 6- بدون وضو دست نزدن بر اسامی مقدسه حرز
  • 7- عدم قصد سوء استفاده از تاثیرات حرز در جهت خلاف شرع

متن کامل حرز امام هادی (حرز صغیر):

متن اصلی:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ يَا عَزِيزَ الْعِزِّ فِي عِزِّهِ مَا أَعَزَّ عَزِيزَ الْعِزِّ فِي عِزِّهِ يَا عَزِيزُ أَعِزَّنِي بِعِزِّكَ وَ أَيِّدْنِي بِنَصْرِكَ وَ ادْفَعْ عَنِّي هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَ ادْفَعْ عَنِّي بِدَفْعِكَ وَ امْنَعْ عَنِّي بِصُنْعِكَ وَ اجْعَلْنِي مِنْ خِيَارِ خَلْقِكَ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ يَا فَرْدُ يَا صَمَدُ.

ترجمه:

ابتدا مى كنم بنام خداى بخشنده مهربان اى كسى كه غلبه نموده است‏ غلبه او در عزّت خود چقدر عزيز است كسى كه غالب باشد غلبه او در عزّت خود، اى غلبه نماينده، غالب گردان مرا به عزّت خود و قوّت ده مرا به يارى كردن خود و دفع نماى [دور گردان‏] از من كيدهاى شيطان‏ها را و دور نماى از من به سبب دفع نمودن خود و منع نماى از من به فعل خودت [به سبب منع نمودن تو] و بگردان مرا از جمله بهترين مخلوقات خود اى يگانه اى يكتا اى بى‏همتا اى مقصود در حاجت‏ها.

 

 

پی نوشت ها:

1- زندگینامه امام هادی ( علیه السلام)
حضرت علی بن محمد مشهور به امام هادی علیه السلام یا امام علی النقی در سال 212 در مدینه جهان را به قدوم خویش منور ساخت. ایشان امام دهم شیعیان بوده و فرزند امام جواد (علیه السلام) می باشد.
ایشان در دوران امامتشان که 33 سال طول کشید با چند تن از خلفای عباسی از جمله متوکل همزمان بود و بیشتر سالهای امامت ایشان با حکمرانی خلفای عباسی سپری گردید. ایشان در سال 254 هجری قمری در سن 42 سالگی در سامرا توسط معتمد عباسی یا معتز عباسی به شهادت رسید.
مزار امام هادی در سامرا قرار دارد که به دلیل دفن وی و فرزندش امام حسن عسکری(ع)، حرم عسکریین خوانده می‌شود. این حرم از زیارتگاه‌های شیعیان در کشور عراق است.

2- جامعه کبیره هدیه ای گرانقدر از امام هادی (علیه السلام)
مشهورترین اثر از آن امام بزرگوار زیارت جامعه کبیره است که از ادعیه بسیار مشهور در بین شیعیان می باشد. این زیارت حاوی عباراتی بلند است که قلب و روح ما را جلا می بخشد. برخی عبارات این دعای شریف عبارتند از:
*السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلائِكَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْيِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ
*مَنْ وَالاكُمْ فَقَدْ وَالَى اللَّهَ وَ مَنْ عَادَاكُمْ فَقَدْ عَادَى اللَّهَ وَ مَنْ أَحَبَّكُمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ
*بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي وَ نَفْسِي وَ أَهْلِي وَ مَالِي ذِكْرُكُمْ فِي الذَّاكِرِينَ وَ أَسْمَاؤُكُمْ فِي الْأَسْمَاءِ وَ أَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ وَ آثَارُكُمْ فِي الْآثَارِ وَ قُبُورُكُمْ فِي الْقُبُورِ
* فَمَا أَحْلَى أَسْمَاءَكُمْ وَ أَكْرَمَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَعْظَمَ شَأْنَكُمْ وَ أَجَلَّ خَطَرَكُمْ وَ أَوْفَى عَهْدَكُمْ [وَ أَصْدَقَ وَعْدَكُمْ‏], كَلامُكُمْ نُورٌ وَ أَمْرُكُمْ رُشْدٌ وَ وَصِيَّتُكُمُ التَّقْوَى
* مَنْ أَطَاعَكُمْ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ مَنْ عَصَاكُمْ فَقَدْ عَصَى اللَّهَ وَ مَنْ أَحَبَّكُمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَكُمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّه

3- سخنانی گهربار از امام هادی (علیه السلام)
*مَنْ جَمَعَ لَکَ وَدَّهُ وَ رایهُ فَاجْمَعْ له طاعَتَکَ؛ (تحف العقول، ص۴۸۳)
هر که دوستی و نظر نهایی‌اش را برای تو همه جانبه گرداند، طاعتت را برای او همه جانبه گردان.

* اَلدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَروُنَ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۶۶)
دنیا بازاری است که گروهی در آن سود برند و دسته‌ای زیان بینند.

* خَیرٌ مِنْ الخیر فاعِلُهُ، و اَجْمَلُ من الجمیل قائِلُهُ، و اَرْجَحُ من العلم حامِلُهُ، وَ شَرٌّ مِنَ الشَرِّ جالِبُه، وَ اَهُوَلَ مِنَ الهَوْلِ راکِبُهُ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰)
بهتر از نیکی، نیکوکاری است، و زیباتر از زیبایی، گوینده آن است، و برتر از علم، حامل آن است، و بدتر از بدی، عامل آن است، و وحشتناک‌تر از وحشت، آورنده آن است.

* اَلْغَضَبُ علی مَنْ تَمْلِکُ لَوْمٌ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۷۰)
خشم به زیردستان از پستی است.

* اَلعُقُوقُ یعَقِّبُ القِلَّهَ اِلَی الذِّلَّه؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص۳۱۸)
نارضایتی پدر و مادر، کمی روزی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت می‌کشاند.

* اَلمِراءُ یفْسِدُ الصَّداقَهَ القَدِیمَهَ وَ یحِلِّلُ العُقْدَهَ الوَثیقَهَ وَ اَقَلُّ ما فیه اَنْ تَکُونَ فیها الْمُغالَبَهُ وَ الْمُغالَبَهُ اُسُّ اَسْبابِ القَطِیعَهِ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۶۹)
جدال، دوستی قدیمی را تباه می‌کند و پیوند اعتماد را می‌گشاید و کمترین چیزی که در آن است، غلبه بر دیگری است که آن هم سبب جدایی است.

* لو سَلَکَ النّاسُ وادِیاً وسیعاً لَسَلَکْتُ وادِی رَجُلٍ عَبَدَ اللهَ وَحْدَهُ خالصاً؛ (بحارالانوار،ج۶۷، ص۱۱۲)
اگر مردم به راه‌های گوناگون روند، من به راه کسی که تنها خدا را خالصانه می‌پرستد، خواهم رفت.

* اَذُکُرُ مَصْرَعَکَ بَینَ یدَی اَهْلِکَ و لا طَبِیبٌ یمْنَعُکَ و لا حَبیبٌ ینْفَعُکَ؛ (بحارالانوار، ج۷۵، ص ۳۷۰)
وقت جان دادنت را نزد خانواده‌ات یاد کن که در آن هنگام طبیبی نیست که جلوی مرگت را بگیرد و نه دوستی که به تو نفع رساند.

خبرنامه هفتگی اسم اعظم
خبرنامه هفتگی اسم اعظم
با عضویت در خبرنامه ما، هر هفته یک ایمیل مفید دریافت کنید!
شما هر زمان که بخواهید میتوانید عضویت خودتان را لغو کنید!
4 نظرات
  1. مینو می گوید

    سلام این حرز امام هادی علیه السلام که شما مینویسید شامل حرز صغیر و کبیر هر دو هست؟؟؟

    1. کارشناس پاسخگو (شماره 101) می گوید

      مخاطب گرامی؛
      سلام علیکم
      به صورت پیش فرض حرز صغیر امام هادی (ع) ارائه می شود اما درصورتیکه تمایل داشته باشید حرز کبیر امام هادی (ع) را تهیه نمایید؛ این امکان فراهم است و می توانید درخواست خود را با مسئول ثبت سفارش در میان گذاشته و سفارش خود را ثبت نمایید.
      موفق باشید.
      یاعلی

  2. امیرحسین می گوید

    سلام وقت شما بخیر میخواستم بدونم که نسخه چاپ شده حرز امام هادی علیه السلام رو اگر به همراه داشته باشیم در زندگی تاثیر گذار هست یا باید نسخه خطی آن را به همراه داشت؟

    1. موسسه فرهنگی اسم اعظم می گوید

      مخاطب گرامی؛
      سلام علیکم
      انشاءلله؛
      جهت بهره مندی کامل از آثار حرز امام هادی (ع) طبق اصل روایت مورد تأکید است.
      موفق باشید

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید

سه × سه =