موسسه اسم اعظم | بزرگترین و معتبرترین فروشگاه ادعیه مستند حرز امام جواد (علیه السلام)

حرز ابی دجانه چیست؟ / متن حرز / فضائل حرز / فوائد و خواص حرز

حرز ابی دجانه چیست؟ متن، آداب حرز ، فضائل، فوائد و خواص آن

حرز ابی دجانه و آنچه در این مطلب می خوانید:

حرز ابی دجانه چیست؟
حرز ابودجانه از کیست؟
داستان حرز ابودجانه
فضائل حرز ابی دجانه
منابع حرز ابی دجانه
فوائد حرز ابي دجانه
خواص حرز ابی دجانه در طب اسلامی
آداب نوشتن حرز ابی دجانه
آداب استفاده از حرز ابی دجانه
متن حرز ابی دجانه

حرز ابی دجانه چیست؟

حرز ابی دجانه دعای خاصی است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به یکی از اصحاب خود به نام ابی دجانه تعلیم داد. این دعا باعث دفع اذیت و آزار اجنه و پریان می شود.

این حرز با توجه به میزان و حجم متن، به دو نوع قابل تقسیم می باشد. یک قسم حرز ابی دجانه کبیر است و قسم دیگر آن، حرز ابی دجانه صغیر است. بنابراین حرز ابی دجانه دو قسم دارد: حرز ابی دجانه کبیر یا صغیر. البته وصف خواص حرز ابی دجانه کبیر بخاطر زیادتر بودن متن دعای آن به نوعی بیشتر از حرز صغیر می باشد. البته از برخی علما نقل شده است که خواندن نماز شب انسان را از هر گونه اذیت و آزار جنیان مصون و محفوظ می دارد.

 

حرز ابو دجانه از کیست؟

دعای حرز ابی دجانه از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده که به امیرالمومنین (علیه السلام) امر فرمود برای ابی دجانه، کتابت کند. دلیل این امر این بود که ابی دجانه از سروصدای اجنه ای که در خانه اش بودند به پیامبر شکوه کرد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز خواست بواسطه این دعا، اجنه ای که در خانه ابی دجانه بودند و وی را اذیت می کردند، از منزل او دور شوند.

 

داستان حرز ابودجانه

در این بخش به خلاصه ای از قضیه حرز ابی دجانه و معروف شدن آن اشاره مختصری می شود.

ابى دجانه‏ که نامش سماک بن خرشه است روایت کرده است که:

من به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شکوه کردم از اینکه چون در بستر بخوابم سوتى مانند سوت آسیا و جنجالى چون جنجال مگس عسل بشنوم و پرتویى چون برق ببینم، و سر بردارم و در برابر خود سیاهى بینم که بالا رود به درازى صحن خانه ‏ام و دست بپوستش کشم مانند پوست خارپشت است و به چهره‏ ام مانند شراره آتش افکند. فرمود: این جن خانه تو است اى ابو دجانه. وانگاه دوات و کاغذ خواست و به حضرت على (علیه السلام) فرمود بنویسد. (سپس دعا را گفت)

ابو دجانه می گوید: نامه را گرفتم و تا کردم و به خانه آوردم و زیر سرم نهادم و شب را آسوده خوابیدم. و بیدار نشدم جز از فریاد کسى که می ‏گفت: اى ابودجانه ما را با این کلمات آتش زدى. تو را به حق سرورت که این نامه را از (نزد) ما بردار که ما را بازگشتى به خانه ‏ات و در کنارت و در هر جا این نامه باشد نیست. ابی دجانه می گوید گفتم: آن دعا را بر نمی دارم تا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) اجازه دهد.

ابی دجانه ادامه می دهد که از این ناله و شیون و گریه پریان که شنیدم، شبم دراز گذشت و بامداد نماز صبح را با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) خواندم. آنگاه هر آنچه آن شب از پریان شنیدم و یا من به آنها گفتم را به ایشان گزارش دادم. آن حضرت فرمود: اى ابی دجانه دست از این قوم بردار؛ چراکه آنان تا روز رستاخیز درد کشند.

 

فضائل حرز ابی دجانه

این حرز از جمله معتبرترین حرزهای منقول در روایات است که برای آن فضیلت های ذیل قابل بیان است:

  • منقول بودن از شخص پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله)
  • کتابت توسط امیرالمومنین (1) به دستور پیامبر (صلی الله علیه و اله)
  • تواتر و کثرت نقل روایت این حرز در بین محدثان و کتب شیعی و سنی
  • عظمت راوی حرز (ابی دجانه انصاری)

(1) شاید بتوان از این سیره حضرت برداشت کرد که شرط تقوای حداکثری برای فرد نویسنده این حرز لازم است.

توضیحاتی پیرامون ابی دجانه

سماک بن خرشه معروف به ابی دجانه از پا به رکابان جنگ های پیامبر (صلی الله علیه و آله) و حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) بوده است. میزان وفاداری وی تا جائی است که در جنگ اُحُد که همه مردم فرار می کنند او وفادار مانده و تا آخر در رکاب پیامبر باقی می ماند. ابی دجانه سرانجام پس از عمری مجاهده و همراهی در جنگ های مختلف، بالاخره در راه دفاع از کیان اسلام به فیض شهادت نائل گشته است.

همچنین نام وی طبق روایات متعدد جزو افرادیست که در موقع ظهور حضرت حجت (ارواحنا فداه) در کنار افرادی همچون سلمان و مالک و مقداد رجعت می کند.

 

فوائد حرز ابي دجانه

یکی از پرسش های مهم در مورد حرز ابی دجانه این است که دعای حرز ابی دجانه برای چیست؟
و حرز ابی دجانه فواید و خواصش کدام است؟

  • 1- دفع اجنه:

یکی از خواص حرز ابی دجانه با توجه به متن این دعا، دفع اذیت و آزار اجنه است.

حرز ابی دجانه برای چیست؟

آنچه بین اهل دعا شهرت دارد این است که حرز ابی دجانه، اصلی ترین دعایی است که داشتن آن دور شدن اجنه از خانه شخص را در پی دارد. البته برای تاثیرگذاری، لازم است حرز ابی دجانه مکتوب و بصورت صحیح نوشته شده باشد. همچنین لازم است در جایی از منزل (مانند طاقچه یا کتابخانه) گذاشته شود که به آن بی احترامی نشود.

حرز ابی دجانه فواید و خواصش کدام است؟

در باب فوائد حرز ابی دجانه و حرز امام جواد در اثر دور نمودن اجنه از منزل، می توان گفت کارویژه مشترکی بین این دو حرز وجود دارد. این سخن از آن جهت است که هم داشتن حرز امام جواد تاثیر دفع اذیت و آزار اجنه را در پی دارد و هم حرز ابی دجانه برای این منظور مفید می باشد.

عبارتی که در متن حرز ابی دجانه بیانگر این خاصیت (دفع اجنه) می باشد، این جمله است:

الف) «لا تقربوه و لا تفزعوه و لا تضاروه قاعدا و لا قائما و لا فی أكل و لا فی شرب و لا فی اغتسال و لا فی جبال و لا بالليل و لا بالنهار و كلما سمعتم ذكر كتابی هذا فأدبروا عنه»

ترجمه: (به او نزدیک نشوید و او را به ناله در نیاورید و به او ضرر نرسانید چه در حال نشستگی یا ایستادگی و چه در خوردن و یا نوشیدن چه در شستشو و چه در کوه ها و چه درشب و چه در روز و همین که این نوشته مرا شنیدید از او روی برگردانید)

ب) «و من شر كل عفاریت الجن (2) و الإنس»

ترجمه: (او را از شر عفریت های جن و انس پناه می دهم)

(2) «عفریت» از ریشه «عفر» در لغت به معناى فرد «گردنکش» و «خبیث» عفریت از اقسام جن می باشد. او قوی ترین اجنه است که هیچ یک از اجنه قدرت او را ندارد و کارهایی که او می داند سایرین نمی دانند، همانند علوم سخت و مشکل، جمع آوری اخبار، ساختن، دزدی، بلند کردن چیزهایی که انسان از بلند کردن آنها عاجز است. عفریت برای خودش دارای حکومت و پادشاهی است و یکسری از اجنه هستند که در مقابل او مطیع او هستند و دستورات او را انجام می دهند. هر چه سن عفریت بیشتر شود، سلطه و حکومت بیشتر می شود و خادم و نوکر بیشتری در خدمت او خواهند بود. جالب اینجاست که عفریتهای مؤمن؛ زیردستان خود را به کارهای خیر و نیک و صالح وادار می کند، و عفریت های کافر و بی دین، زیردستان خود را به شر و بدی اعمال زشت وادار می کند بنابر این، اینگونه نیست که عفریت موجودی خاص در برابر انس و جن باشد، بلکه این واژه هم در مورد انسان و هم در مورد اجنه به کار می رود، و ناظر به صفت اخلاقی زشتی در آنها است.

 

  • 2- دفع سحر و طلسم:

طبق متن روایت این حرز خاصیت دفع سحر و طلسم نیز دارد که با عبارت «و أعيذه من شر …. و ساحر و ساحره» قابل اثبات می باشد. بدین معنا که «او را پناه می دهم از شر هر مرد و زن سحر کننده ای» که بخواهد او را طلسم کند.

 

  • 3- باز شدن درب خیر به سوی شخص

یکی از آثار حرز ابی دجانه روی آوردن خیر و خوبی ها به شخص همراه کننده حرز است . در دعای حرز ابی دجانه عبارتی وجود دارد که بیانگر باز شدن درب خیر و خوبی به روی شخص می باشد که جمله ذیل اشاره به آن دارد:

«إلى من طرق الدار إلا طارقا یطرق بخير»

ترجمه:(این نامه (نوشته) خطاب به سوی هرکس که در می زند می باشد مگر کسی که دری به خیر می کوبد). (3)

(3) کنایه از اینکه درب خیر برای شخص با این نامه باز می شود.

 

  • 4- حل شدن اختلافات و جدائی ها

یکی از فوائد حرز ابی دجانه، حل منازعات و مسائلی از این دست می باشد. در دعای حرز ابی دجانه عبارتی وجود دارد که بیانگر فوائدی در خصوص دفع خشم، دفع ادعاهای دروغین و آزارهایی که باعث جدائی می گردد، می باشد. جمله ذیل اشاره به همین خاصیت دارد:

«فإن لم يكن طارقا مولعا أو داعيا مبطلا أو مؤذيا مقتصما فاتركوا حملة القرآن»

ترجمه: (پس اگر کوبندۀ در همراه خشم و قهر روی آورده یا جهت دعوت باطل کننده ای آمده یا آزاردهنده و شکننده و جدا کننده است پس کسانی را که قرآن را حمل می کنند رها کنید)

 

  • 5- قرار گرفتن در پناه خداوند

یکی از خاصیت های حرز ابی دجانه، قرار گرفتن شخص در پناه خدا و به تَبَع آن مصونیت وی از هر گونه بلا می باشد. در دعای حرز ابی دجانه عبارتی وجود دارد که بیانگر فوائد زیادی در خصوص قرار گرفتن شخص در پناه خداوند متعال می باشد. جملا ت ذیل اشاره به همین خاصیت دارد:

  • «اللهم احفظ يارب من علق عليه كتابي هذا»

ترجمه: (خدایا هر کس که این کتاب بر وی آویزان شده است را محفوظ بدار)

  • «أعيذه بالحي الذي لا يموت و…»

ترجمه: (و پناه می دهم او را به خدای زنده ای که نمی میرد)

  • «أعيذه بالاسم الذي حمل به عرش بلقيس إلى سليمان بن داود …»

ترجمه: (پناه می دهم او را به اسمی که تخت بلقیس را به سوی سلیمان حمل کرد)

  • «أعيذه بالاسم الذي نجا به يوسف و…»

ترجمه: (پناه می دهم او را به اسمی که یوسف را نجات بخشید)

  • «اُعيذه بالتسع آيات التي نزلت على موسى بطور سيناء»

ترجمه: (پناه می دهم به 9 آیه ای که بر موسی در کوه طور در وادی سینا نازل شد)

  • «صاحب كتابي هذا في حرز الله حيث ما كان و حيث ما توجه»

ترجمه: (دارنده این نوشته در حفاظت و حرز خداوند است هرجا که باشد و به هر چیز که متوجه باشد)

 

  • 6- محافظت از چیزهای بد

از دیگر خواص حرز ابی دجانه، محافظت شخص از چشمها، گوشها، زبانها، پاها، دلها، سینه ها و جان های بد؛ (چه در ظاهر چه در باطن) می باشد. عبارتی که در ذیل آمده اشاره به همین خاصیت دارد:

«و أعيذ صاحب كتابی هذا من كل عين ناظرة و آذان سامعة و ألسن ناطقة و أقدام ماشية و قلوب و اعية و صدور خاویة و أنفس كافرة و عين لازمة ظاهرة و باطنة»

ترجمه: (و پناه می دهم کسی را که این کتاب مرا همراه دارد از چشم هر بیننده ای و گوش هر شنونده ای و زبان هر گوینده ای و پای هر رونده ای و دل های پاسدار وسینه های خراب و نفوس کافر و چشم همراه؛ چه ظاهری چه باطنی)

 

  • 7- محافظت از بدی و خطای دیگران

از دیگر خواص حرز ابی دجانه، محفوظ ماندن شخص از بدی و خطای دیگران می باشد . عباراتی که در ذیل آمده اشاره به همین خاصیت دارد:

موید اول: «و أعيذه ممن یعمل السوء و یعمل الخطایا و یهم لها من ذكر و أنثى»

ترجمه: (او را پناه می دهم از هرکس که بد می کند وخطا می کند وبرای آن می کوشد چه مرد باشد وچه زن)

موید دوم: «و من شر من یصنع الخطيئة أو یولع بها»

ترجمه: (و از شر هر کس که خطا می سازد و یا اشتیاق به آن دارد)

 

  • 8- دفع گره های زندگی، چشم زخم و حیله

یکی از خاصیت های حرز ابی دجانه، گره گشایی از فرد و دفع چشم زخم و حیله می باشد. در دعای حرز ابی دجانه عبارتی وجود دارد که بیانگر این فایده می باشد که جمله ذیل اشاره به آن دارد:

«و أعيذه من شر كل عقدهم و مكرهم و سلاحهم و بریق أعينهم و حر أجسادهم»

ترجمه: (و پناه می دهم او را ازشر هر گرهی که زده اند و از مکرشان و سلاحشان و برق چشمانشان و حرارت بدن هایشان)

 

  • 9- دفع آزار های ماوراء الطبیعی مختلف (آزار شیاطین، اجنه و ساحران) (4)

از دیگر خاصیت های حرز ابی دجانه، دفع آزار شیاطین و همچنین آزار ساحران و همه انواع اجنه می باشد. در دعای حرز ابی دجانه عباراتی وجود دارد که بیانگر این فایده می باشد که جملات ذیل اشاره به آن دارد:

موید اول: «و من شر الجن و الشياطين و التوابع و السحرة و من شر من یكون فی الجبال و الغياض و الخراب و العمران و من شر ساكن العيون أو ساكن البحار أو ساكن الطرق و أعيذه من شر الشياطين و من شر كل غول و غولة و ساحر و ساحرة و ساكن و ساكنة و تابع و تابعة و من شرهم و شر آبائهم و أمهاتهم و من شر الطيارات و أعيذه بآهيا شراهيا»

ترجمه: (و از شر جن و شیاطین و توابع و جادوگران و از شر کسانی که در کوه ها وجنگل ها و ویرانی ها و آبادی ها هستند و از شر ساکن چشمه ها و ساکن دریاها و ساکن راه ها و پناه می دهم او را از شر شیاطین و از شر هر غول و غوله و ساحر و ساحره و ساکن و ساکنه و تابع و تابعه و از شرآنها و شر پدرانشان و مادرانشان)

موید دوم: «و أعیذ صاحب کتابی هذا من شر الدیاهش و الأبالس و من شر القابل و الفاعل» (5)

ترجمه: (و پناه می دهم صاحب این نوشته را از شر سرگردانان و اشتباه اندازندگان و پذیرنده و انجام دهنده)

موید سوم: «و أعیذ صاحب کتابی هذا من شر ساکن الأرض و من شر ساکن البیوت و الزوایا و المزابل»

ترجمه: (و پناه می دهم صاحب این نوشته را از شر ساکنان زمین و خانه ها و کنار گوشه ها و مزبله ها)

 

(4) اقسام اجنه موجود در این روایت بدین شرح است:
1- اجنه موجود در کوه ها و جنگل ها و ویرانی ها و آبادی ها و ساکن چشمه ها و ساکن دریاها و ساکن راه ها
2- غول و غوله
3- مادر و پدرانشان
4- پرواز کنندگان
5- اشتباه اندازان
6- پذیرنده و انجام دهنده
7- ساکنان زمین و خانه ها و کنارگوشه ها و مزبله ها

(5) احتمالا برخی از آنها به عهده می گیرند و برخی مامور انجام آن کار می شوند.

 

  • 10- دفع چشم بد

عبارتی در متن دعای حرز ابی دجانه وجود دارد که بیانگر دفع چشم بد می باشد که جمله ذیل اشاره به آن دارد:

«و من شر کل عین ساحره و خاطیه و من شر الداخل و الخارج و من شر کل طارق»

ترجمه: (و ازشر هر چشم افسونگر و گناهکار و ازشرداخل و خارج و از شر هر کوبنده و از شر بادها و از شر هر عجمی و خواب و بیدار)

 

  • 11- دفع شر متجاوزان و ستمگران

این خاصیت با استفاده از جمله: «و من شر كل عاد و باغ» قابل استناد و اثبات است. یعنی او را پناه می دهم از شر هر شخص تجاوزگر و ستمکار.

 

  • 12- دفع شر بادهای بد

این خاصیت با استفاده از جمله: «و من شر الریاح» قابل استناد و اثبات است. یعنی او را از شر باد های بد پناه می دهم.

 

  • 13- دفع شر غریبه ها و افراد چه در خواب و چه در بیداری (6)

این خاصیت با استفاده از جمله: «و من شر كل عجمی (7) و نائم و یقظان» قابل استناد و اثبات است. یعنی او را از شر هر عجمی (غریبه ای) و خوابیده یا بیداری پناه می دهم.

(6) دو احتمال از این جمله بر می آید؛

اول: خواب های پریشان اشخاص و پیامدهایی که در بیداری به دنبال آن بوجود می آید.

دوم: کنایه از دفع تمام ضرر و زیان های احتمالی همه افراد و جامعیت در دعا کردن.

(7) ظاهرا مراد از عجم در اینجا افراد غریبه است.

 

  • 14- پناهندگی از جمیع شرور

این خاصیت با استفاده از جمله: «و أعيذه من شر ما تنظر إليه الأبصار و أضمرت عليه القلوب و أخذت عليه العهود و…» قابل استناد و اثبات است. یعنی او را از شر هرچه که دیده ها نگاه می کنند و دلها پنهان می دارند و بر آن پیمان می گیرند پناه می دهم.

 

  • 15- پناهندگی از امراض و بیماری ها

این خاصیت با استفاده از جمله ذیل قابل اثبات می باشد:

«و من داء یفترى لبنی آدم و بنات حواء من قبل البلغم أو الدم أو المرة السوداء و المرة الحمراء و الصفراء أو من النقصان و الزیادة و من
كل داء داخل فی جلد أو لحم أو دم أو عرق أو عصب أو فی نطفة أو فی روح أو فی سمع أو فی بصر أو فی شعر أو فی بشر أو ظفر أو ظاهر أو أَوْ بَاطِنَ»

ترجمه: (و از هر مرضی که دامن گیر پسران آدم و دختران حوا می شود از سوی بلغم یا تلخی سودا یا تلخی خون یا صفرا یا کم و زیاد شدن و از هر بیماری ای که داخل در پوست یا گوشت یا خون یا رگ یا عصب می شود. یا در نطفه یا در روح یا در گوش یا در چشم یا در مو یا در بشره یا ناخن یا ظاهر یا باطن)

 

  • 16- فوائد دیگر

برای این حرز فوائد و خواص دیگری هم بیان شده که بصورت مختصر به برخی از آنها اشاره می شود. لازم به ذکر است که موسسه فرهنگی اسم اعظم فقط به صرف بیان این فوائد اشاره می کند و نسبت به تایید یا رد این خواص و فوائد هیچ موضعی ندارد.
این خواص که در برخی سایت های مختلف نقل شده اند عبارتند از:
• برای در امان ماندن از شرّ انسانهای شرور یا حیوانات موذی
• برای خاموش کردن جنگ و نزاع بین افراد
• تقویت خواب شبانه و رفع کابوسها
• حل و فصل دعوا و درگیری
• دفع خیالات منفی
• رفع عصبانیت
• و…

 

خواص حرز ابی دجانه در طب اسلامی

برای حرز ابی دجانه و خواص آن در طب اسلامی یک جایگاه ویژه و قابل توجهی وجود دارد. دلیل این امر آن است که افرادی که در طب اسلامی سر رشته دارند مانند ایت الله تبریزیان حرز ابی دجانه را برای اشخاصی که احتمال جن زدگی می دهند تجویز می کنند. نوشتن حرز ابی دجانه و همراه کردن آن به شخص جن زده باعث دفع اذیت و آزار اجنه از وی می شود.

 

آداب نوشتن حرز ابی دجانه

این پرسش نوعا در ذهن مخاطبان محترم هست که حرز ابی دجانه چگونه و با چه چیزی نوشته می شود؟
در پاسخ به این سوال مهم، طریقه نوشتن حرز ابی دجانه در ذیل آورده می شود.

برای اطلاع از آداب حرز ابی دجانه به این نکات دقت شود که:
1- نوشتن با گلاب و زعفران با قلم طبیعی (شاخه خشک شده درخت انجیر) روی کاغذ ساخت مسلمان یا پوست آهو
2- نوشتن توسط شخص مومن و با تقوا جهت تاثیرگذاری بیشتر
3- رو به قبله بودن و وضو داشتن در موقع نگارش حرز
4- پاک بودن لباس و بدن هنگام نگارش دعا
نکته: در باب شرایط نوشتن حرز ابی دجانه مطلبی پیرامون”ساعت نوشتن حرز ابی دجانه” و یا “زمان نوشتن حرز ابی دجانه” در هیچ روایتی نیامده است. برخی سایت ها نیز مطالب دیگری پیرامون آداب نگارش حرز آورده اند مانند: لزوم تمدید دعا در ابتدای هر ماه و یا از بین بردن دعای پیشین، که موسسه اسم اعظم هیچ موضعی در رد یا تایید آن ندارد. علت این امر این است که موسسه ملتزم است که هر مطلبی را تا وقتی بصورت کامل، از کتب روایی یا یکی از علمای دینی نقل نگردیده است، بر تایید یا رد آن اهتمام نمی ورزد.

 

آداب استفاده از حرز ابی دجانه

  • 1- گذاشتن وسط خانه و در جایی از منزل که بی احترامی به آن نشود.
  • 2- گذاشتن زیر بالشت شخص در موقع خواب.
  • 3- رعایت احترام قلبی و داشتن اعتقاد نسبت به تاثیرات حرز در دفع اذیت و آزار اجنه.
  • 4- رعایت تقوای الهی در جهت همسو شدن با صاحب حرز و تاثیر بیشتر آن.
  • 5- مطلوبیت داشتن وضو در هنگام همراهی حرز.
  • 6- همراه داشتن در دستشویی اشکالی ندارد (به شرط عدم قصد بی احترامی).
  • 7- نماز حرز ابی دجانه در هیچ روایتی نقل نشده است.

 

متن حرز ابی دجانه

در ذیل متن دعای حرز ابی دجانه با معنی آن آورده می شود. ابتدا متن حرز ابی دجانه صغیر با ترجمه آن بیان می شود و سپس متن حرز ابی دجانه کبیر آورده می شود.

متن حرز ابی دجانه صغیر

در این قسمت متن دعای حرز صغیر ابی دجانه را در اختیار علاقمندان محترم قرار میدهیم:

«بسم الله الرحمن الرحیم هذاکتابُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللهِ رَبِّ العَالَمینَ اِلی مَن طَرَقَ الدّارَ مِنَ العُمارِ وَ الزُوّارِ اِلّا طارِقاٌ یَطرُقُ بِخَیرٍ اَما بَعدُ فَاِنَّ لَنا وَ لَکُم فِی الحَقِّ سَعَهً فَاِن تَکُ عاشِقاً مُولِعاً اَو فاجِراً مُقتَحِماً فَهذا کِتابُ اللهِ یَنطِقُ عَلَینا وَ عَلَیکُم بالحَقِّ اِنُا کُنّا نَستَنسِخُ ما کُنتُم تَعملَونَ وَ رُسُلُنا یکتُبُونَ ما تَمکُرُونَ اُترُکُوا صاحِبَ کَتابی هذا و انطَلِقوا اِلی عَبَدَهِ الاَصنامِ وَاِلی مَن یَزعَمُ اَنَّ مَعَ اللهِ اِلهاً اخَرَ لا اِلهَ اِلا هُوَ کُلُّ شَیء هالَکٌ اِلا وَجهَهُ لَهُ الحُکمُ وَ اِلَیهِ تُرجَعُونَ حم لایُنصَرونَ حمعسق تَفرَّقَت اَعداءُ اللهِ وَ بَلَغَت حُجَّهُ اللهِ وَ لاحَولَ وَ لا قُوَّهَ اِلا بِااللهِ العلی العظیم فَسَیَکفیکَهُمُ اللهُ وَ هُوَ السَّمیعُ العَلیمُ»

ترجمه حرز صغیر ابی دجانه

در این قسمت ترجمه فارسی حرز ابی دجانه صغیر را در اختیار علاقمندان قرار می دهیم:

«به نام خداوند بخشنده مهربان. این نامه ایست از فرستاده پروردگار عالمیان. به شب آینده هاى عمار و زوار جز آنکه براى نيكى آيد. اما بعد راستى براى ما و شما در درستى گشايشى است اگر عاشق شيفته ‏اى باشد و يا هرزه يورشگرى. اين كتاب خدا است كه بر ما و شما بحق گوياست. «ما آنچه را انجام مى‌داديد مى‌نوشتيم، فرستادگان ما آنچه شما حیله می کردید می نوشتند‏» صاحب اين نامه ‏ام را وانهيد و بدنبال بت پرستان برويد و آنان كه پندارند با خدا معبود ديگريست‏. «که هیچ خدایی جز او نیست و با خدا معبودى ديگر مخوان. خدايى جز او نيست. جز ذات او همه چيز نابودشونده است. فرمان از آنِ اوست. و به سوى او بازگردانيده مى‌شويد»‏ حم لا ينصرون، حمعسق، پراكنده شويد اى دشمنان خدا. من حجت خدا را به شما رساندم و نیرویی و قوه ای نیست جز به خدای والای بزرگ مرتبه. «و به زودى خداوند [شر] آنان را از تو كفايت خواهد كرد، كه او شنواى داناست»

متن دعای حرز ابی دجانه کبیر

در این قسمت متن دعای حرز کبیر ابی دجانه را در اختیار علاقمندان محترم قرار می دهیم:

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُماتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ هذا كتاب من محمد رسول الله صلى الله عليه واله وسلم العربي الهاشمي المكي المدني الأبطحي الأمي صاحب التاج والهراوة والقضيب والناقة صاحب قول لا إله إلا الله إلى من طرق الدار إلا طارقا يطرق بخير أمابعد فإن لنا ولكم في الحق سعة فإن لم يكن طارقا مولعا أو داعيا مبطلا أو مؤذيا مقتصما فاتركوا حملة القرآن وانطلقوا إلى عبدة الأوثان يُرْسَلُ عَلَيْكُما شُواظٌ مِنْ نارٍ وَنُحاسٌ فَلا تَنْتَصِرانِ بسم الله وبالله ومن الله وإلى الله ولا غالب إلا الله ولا أحد سوى الله ولا أحد مثل الله وأستفتح بالله وأتوكل على الله صاحب كتابي هذا في حرز الله حيث ماكان وحيث ماتوجه لا تقربوه ولا تفزعوه ولا تضاروه قاعدا ولا قائما ولا في أكل ولا في شرب ولا في اغتسال ولا في جبال ولا بالليل ولا بالنهار وكلما سمعتم ذكر كتابي هذا فأدبروا عنه بلا إله إلا الله غالب كل شي‏ء وهو أعلى من كل شي‏ء وهو أعز من كل شي‏ء وَهُوَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌاللهم احفظ يارب من علق عليه كتابي هذا بالاسم الذي هو مكتوب على سرادق العرش أنه لا إله إلا الله الغالب الذي لا يغلبه شي‏ء ولا ينجو منه هارب وأعيذه بالحي الذي لا يموت وبالعين التي لا تنام وبالكرسي الذي لا يزول وبالعرش الذي لا يضام وأعيذه بالاسم المكتوب في التوراة والإنجيل وبالاسم الذي هو مكتوب في الزبور وبالاسم الذي هو مكتوب في الفرقان وأعيذه بالاسم الذي حمل به عرش بلقيس إلى سليمان بن داود ع قبل أن يرتد إليه طرفه وبالاسم الذي نزل به جبرئيل ع إلى محمد ص في يوم الاثنين وبالأسماء الثمانية المكتوبة في قلب الشمس وبالاسم الذي يسير به السحاب الثقال وبالاسم الذي يُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلائِكَةُ مِنْ خِيفَتِهِ وبالاسم الذي تجلى الرب عزوجل لموسى بن عمران فتقطع الجبل من أصله وَخَرَّ مُوسى صَعِقاً وبالاسم الذي كتب على ورق الزيتون وألقي في النار فلم يحترق وبالاسم الذي يمشي به الخضر ع على الماء فلم تبتل قدماه وبالاسم الذي نطق به عيسى ع في المهد صبيا وأبرأ الأكمه والأبرص وأحيا الموتى بإذن الله وأعيذه بالاسم الذي نجا به يوسف ع من الجب وبالاسم الذي نجا به يونس ع من الظلمة وبالاسم الذي فلق به البحر لموسى ع و بني إسرائيل فَكانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ وأعيذه بالتسع آيات التي نزلت على موسى بطور سيناء وأعيذ صاحب كتابي هذا من كل عين ناظرة وآذان سامعة وألسن ناطقة وأقدام ماشية وقلوب واعية وصدور خاوية وأنفس كافرة وعين لازمة ظاهرة وباطنة وأعيذه ممن يعمل السوء ويعمل الخطايا ويهم لها من ذكر وأنثى وأعيذه من شر كل عقدهم ومكرهم وسلاحهم وبريق أعينهم وحر أجسادهم ومن شر الجن والشياطين والتوابع والسحرة ومن شر من يكون في الجبال والغياض والخراب والعمران ومن شر ساكن العيون أو ساكن البحار أو ساكن الطرق وأعيذه من شر الشياطين ومن شر كل غول وغولة وساحر وساحرة وساكن وساكنة وتابع وتابعة ومن شرهم وشر آبائهم وأمهاتهم ومن شر الطيارات وأعيذه بآهيا شراهيا وأعيذ صاحب كتابي هذا من شر الدياهش والأبالس ومن شر القابل والفاعل ومن شر كل عين ساحرة وخاطية ومن شر الداخل والخارج ومن شر كل طارق ومن شر كل عاد وباغ ومن شر كل عفاريت الجن والإنس ومن شر الرياح ومن شر كل عجمي ونائم ويقظان وأعيذ صاحب كتابي هذا من شر ساكن الأرض ومن شر ساكن البيوت والزوايا والمزابل ومن شر من يصنع الخطيئة أو يولع بها وأعيذه من شر ماتنظر إليه الأبصار وأضمرت عليه القلوب وأخذت عليه العهود ومن شر من يولع بالفراش والمهود ومن شر من لا يقبل العزيمة ومن شر من إذا ذكر الله ذاب كما يذوب الرصاص والحديد وأعيذ صاحب كتابي هذا من شر إبليس ومن شر الشياطين ومن شر من يعمل العقد ومن شر من يسكن الهواء والجبال والبحار ومن في الظلمات ومن في النور ومن شر من يسكن العيون ومن شر من يمشي في الأسواق ومن يكون مع الدواب والمواشي والوحوش ومن شر من يكون في الأرحام والآجام ومن شر من يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ ويسترق السمع والبصر وأعيذ صاحب كتابي هذا من النظرة واللمحة والخطوة والكرة والنفخة وأعين الإنس و والجن المتمردة ومن شر الطائف والطارق والغاسق والواقب وأعيذه من شر كل عقد أو سحر أو استيحاش أو هم أو حزن أو فكر أو وسواس و من داء يفترى لبني آدم وبنات حواء من قبل البلغم أو الدم أو المرة السوداء والمرة الحمراء والصفراء أو من النقصان والزيادة ومن كل داء داخل في جلد أو لحم أو دم أو عرق أو عصب أو في نطفة أو في روح أو في سمع أو في بصر أو في شعر أو في بشر أو ظفر أو ظاهر أو أَوْ بَاطِنَ وأعیذه بِمَا إستعاذ بِهِ آدَمُ علیه السَّلَامُ أَبُو الْبَشَرِ وشیت وهابیل وإدریس وَ نُوحٍ وَ لُوطٍ وإبراهیم وإسماعیل وَ إِسْحَاقَ ویعقوب وَ الْأَسْباطِ وعیسى وأیوب ویوسف وَ مُوسى وَ هارُونَ وداوودوسلیمان وزکریا ویحیى وَ هُودٍ وشعیب وإلیاس وَ صَالِحِ والیسع وَ لُقْمَانَ وَ ذُو الکفل وَ ذُو القرنین وَ طالُوتَ وعزیر وعزرائیل والخضرعلیهم السَّلَامَ وَ مُحَمَّدُ صَلَّى اللَّهُ علیه وَ آلِهِ أجمعین وکل ملک مُقَرَّبُ ونبی مُرْسَلُ ألاما تباعدتم وَ تَفَرَّقْتُمْ وتنحیتم عَمَّنْ عَلَّقَ علیه کتابی هَذَا بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرحیم الجلیل الجمیل الْمُحْسِنُ الْفَعَّالِ لِمَا یرید وأعیذه بِاللَّهِ وَ بِمَا أستنار بِهِ الشَّمْسِ. وَ أَضَاءَ بِهِ الْقَمَرُ وَ هُوَ مکتوب تَحْتَ الْعَرْشِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدُ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللَّهِ علیه وَ آلِهِ أجمعین فسیکفیکهم اللَّهِ وَ هُوَ السمیع العلیم نَفَذَتْ حُجَّهُ اللَّه وظهرسلطان اللَّهُ وَ تَفَرَّقَ أَعْدَاءِ اللَّهِ وبقی وَجْهُ اللَّهِ وَ أَنْتَ یاصاحب کتابی هَذَا فی حرزالله….وکنف اللَّهُ وَ جِوَارِ اللَّهُ وَ أَمَانِ اللَّهِ اللَّهُ جارک وولیک وحاذرک اللَّهِ ماشاء اللَّهِ کان وَ مَا لَمْ یشأ لَمْ یکن أَشْهَدُ أَنَّ اللَّهَ عَلَى کل شی قدیر وَأَنْ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بکل شی عِلْماً وَ أَحْصَى کل شی عَدَداً وَ أَحَاطَ بالبریه خیرا إِنَّ اللَّهَ وملائکته یصلون عَلَى النبی یاأیهاالذین أَمِنُوا صَلُّوا علیه وَ سَلِّمُوا تسلیما اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ خَتَمْتَ هَذَا الکتاب بِخَاتَمِ اللَّهُ الذی خَتَمَ بِهِ أَقْطَارِ السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ خَاتَمِ اللَّهِ المنیع وَ خَاتَمِ سلیمان بْنِ داوود وَ خَاتَمِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ علیه وَ آلِهِ أجمعین أَلَا أَنْ أولیاء اللَّهِ لا خَوْفُ علیهم وَلَّاهُمْ یحزنون و کل ملک مُقَرَّبُ أونبی مُرْسَلُ بِاللَّهِ الذی لَا إِلَهَ إلاهو رَبِّ الْعَرْشِ العظیم وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إلابالله العلی العظیم وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطیبین الطاهرین»

ترجمه حرز ابی دجانه کبیر

در این قسمت ترجمه فارسی حرز کبیر ابی دجانه را در اختیار علاقمندان محترم قرار میدهیم:

«سپاس شایسته خداوندی است که آسمانها و زمین را آفرید و تاریکی ها و روشنی را قرار داد. سپس کسانی که نا سپاسی پروردگارشان را کردند منحرف شدند. این نوشته ای است از جانب حضرت محمد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که عربی و هاشمی و اهل مکه و مدینه و بطحاء و ام القری می باشد دارای تاج و هَراوه و قضیب و ناقه می باشد. صاحب سخن لااله الاالله به سوی هرکس که در می زند می باشد مگر کسی که دری بخیر می کوبد. اما بعد پس همانا برای ما وشما دربارۀ حق وسعتی هست. پس اگر کوبنده درهمراه خشم و قهر روی آورده یا جهت دعوت باطل کننده ای آمده یا آزاردهنده و شکننده و جدا کننده است .پس کسانی را که قرآن را حمل می کنند رها کنید و به سوی بت پرستان روانه گردید. بر سر شما شعله های آتش بدون دود و سیم گداخته ریخته می شود که دیگر یاری نمی شوید. بسم الله وبالله و من الله و الی الله و غالبی جز خداوند وجود ندارد. و احدی سوای خدا واحدی مثل او نیست. به سبب خداوند باز می کنم و برخداوند توکل می نمایم. صاحب این نوشته هر کجا باشد و به هر سو رو کند در حرز خداست. پس به او نزدیک می شوید و او را به ناله در نیاورید. و به او ضرر نرسانید چه در حال نشستگی یا ایستادگی و چه در خوردن و یا نوشیدن چه در شستشو و چه در بین اسباب و اساس چه درشب و چه در روز. و همین که این نوشته مرا شنیدید از او روی برگردانید. به لااله الاالله که چیره بر همه چیز است. و او برتر ازهمه چیز است و او عزیزتر از همه چیز است و او بر همه چیز تواناست. خداوندا هرکس را که این نوشته بر او آویخته است حفظ کن به اسمی که آن برسرا پرده عرش نوشته شده است. که همانا مورد پرستشی جز الله نیست که بر او هیچ چیز چیره نمی شود و گریزنده ای از چنگ او رهائی نمی یابد. و او را پناه می دهم به زنده ای که هرگز نمی میرد. و به چشمی که هرگز نمی خوابد و به آن کرسی که هرگز زوال ندارد. و به عرشی که کاستگی ندارد. و او را پناه می دهم به نامی که در تورات و انجیل نوشته شده است. و به نامی که در زبور مکتوب است. و به نامی که در فرقان نوشته شده است. و اورا پناه می دهم به نامی که تخت بلقیس به سوی سلیمان بن داود قبل از اینکه چشمش به هم بخورد برده شد. و به نامی که به سبب آن جبرئیل (علیه السلام) بر حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) در روز دوشنبه فرود آمد. و به نام های هشت گانه ای که در دل خورشید نوشته شده است. و به نامی که ابرهای سنگین به سبب او سیر می کنند. و به نامی که رعد به حمد خدا و فرشتگان از ترس او تسبیح می کنند. و به نامی که پروردگار عزیز و جلیل برای موسی بن عمران تجلی کرد و کوه از ریشه پاره پاره شد و حضرت موسی بیهوش افتاد. و به نامی که روی برگ زیتون نوشته شده و در آتش افکنده گشت و نسوخت. و به نامی که خضر به سبب آن روی آب راه می رفت و پاهایش تر نمی شد. و به نامی که عیسی (علیه السلام) درگهواره درحال کودکی سخن گفت وکور مادر زاد و پیس شفا داد وبه اذن خدا مرده زنده کرد. و پناه می دهم او را به نامی که یوسف (علیه السلام) به واسطه آن از چاه نجات یافت. وبه نامی که یونس به سبب آن از تاریکی رها شد. و به نامی که دریا به سبب آن برای موسی (علیه السلام) وبنی اسرائیل شکافته شد و هر بخشی از دریا مانند کوه بزرگی نمایان بود. و پناه می دهم او را به 9 نشانه ای که بر حضرت موسی ( علیه السلام) در طور سینا فرود آمد. و پناه می دهم کسی را که این کتاب مرا همراه دارد از چشم هر بیننده ای و گوش هر شنونده ای و زبان هر گوینده ای و پای هر رونده ای ودلهای پاسدار و سینه های خراب و نفوس کافر و چشم همراه؛ چه ظاهری چه باطنی و او را پناه می دهم از هرکس که بد می کند و خطا می کند و برای آن می کوشد؛ چه مرد باشد و چه زن. وپناه میدهم او را از شر هر گرهی که زده اند و از مکرشان و سلاحشان و برق چشمانشان و حرارت بدنهایشان و از شر جن و شیاطین و توابع و جادوگران. و از شرکسانی که در کوهها و جنگلها و ویرانی ها و آبادی ها هستند. و از شر ساکن چشمه ها وساکن دریاها و ساکن راهها. و پناه می دهم او را از شر شیاطین و از شر هر غول وغوله و ساحر و ساحره وساکن و ساکنه و تابع و تابعه. و از شر آنها و شر پدرانشان و مادرانشان و از شر پرواز کنندگان و پناه میدهم او را بزنده پاینده. و پناه میدهم دارنده این نوشته ام را از شر سرگردانان و به اشتباه اندازندگان و از شرپذیرنده و انجام دهنده و از شر هر چشم افسونگر و گناهکار و ازشر داخل و خارج و از شر هر کوبنده و از شر هر متجاوز و ستمگر و از شر دیوهای جن و انس و از شر بادها و از شر هر عجمی و خواب و بیدار. و پناه می دهم دارنده این نوشته ام را از شر ساکن زمین و از شر ساکن خانه ها وکنارگوشه ها و مزبله ها. و از شر هر کس که خطا میسازد. ویا اشتیاق به آن دارد. و پناه میدهم او را از شر هر چه که دیده ها نگاه می کنند و دلها پنهان می دارند و بر آن پیمان می گیرند و از شر کسی که آزمند فرش و گهواره است. و از شر اموری که عزیمه پذیر نیست. و از شر آنچه که چون یاد خدا برده می شود مانند سرب وآهن ذوب می شود. و پناه می دهم دارنده این نوشته ام را از شر ابلیس و شر شیاطین و از شر هرکس که گره ها را درست می کند. و از شر کسانی که در هوا و کوهها و دریاها ساکنند. و کسانی که در تاریکی ها و روشنی هستند. و از شر کسانی که در چشمها جا گزیده اند. و از شر کسانی که در بازارها راه می روند. و کسانی که با جنبندگان و راه رونده ها و وحشی ها می باشند. و از شر کسانی که در رحمها و در نیستانها هستند. و از شر کسانی که در سینه های مردم وسوسه می کنند و چشم وگوش می دزدند. و پناهنده می کنم کسی را که این نوشته مرا دارا می باشد از نگاه و چشم زدن و گام و تکرار و دمیدن و چشمان جن و انسِ سرکش و از شر دور زننده و در زننده و تاریک کننده و وقت وارد شونده. و او را پناه می دهم از شر هر عقد و سحر یا وحشت زدگی یا اندوه یا غصه یا حزن یا فکر یا وسواس. و از هر مرضی که دامن گیر پسران آدم و دختران حوا می شود از سوی بلغم یا تلخی سودا یا تلخی خون یا صفرا یا کم و زیاد شدن و از هر بیماری ای که داخل در پوست یا گوشت یا خون یا رگ یا عصب می شود. یا در نطفه یا در روح یا در گوش یا در چشم یا در مو یا در بشره یا ناخن یا ظاهر یا باطن. و پناه می دهم او را به اموری که پناه برد به آنها حضرت آدم ابوالبشر (علیه السلام) و شیث و هابیل و ادریس و نوح و لوط و ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط و عیسی و ایوب و یوسف و موسی و هارون و داوود و سلیمان و زکریا ویحیی و هود و شعیب و الیاس و صالح و الیسع و لقمان و ذوالکفل و ذوالنون و طالوت و عُزیر و عزرائیل و خضر (علیهم السلام) و حضرت محمد (صلی الله علیه و آله اجمعین). و هر فرشته مقربی و هر پیامبر مرسلی مگر اینکه یکدیگر را دور کنید. و متفرق کنید و زایل شوید از کسی که این نوشته من بر او آویزان شده است. به نام خداوند بخشنده مهربان جلیل جمیل محسن که هرچه را بخواهد کاملا انجام می دهد. و پناه می دهم او را به خدا و به آنچه خورشید از آن نورگرفته و ماه از آن پرتو یافته و آن زیر عرش نوشته شده لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ. پس به زودی خداوند کفایت تو را از آنها می کند. حجت خدا نافذ شد و پادشاهی خدا آشکار گردید. و دشمنان خدا پراکنده شدند و وجه الله باقی ماند و تو ای دارنده این نوشته من در حرز خدا و ناحیه و پیرامون و امان خداوندی خدا همسایه و ولی و پرهیز دهنده توست. هر چه را خدا بخواهد میشود و آنچه را نخواهد نمی شود. و همانا خداوند بر هر چیزی تواناست و خداوند از روی علم همه چیز را در نور دیده است و عدد هر چیزی را به شماره دارد و به طور کامل بر خلق و آگاه محیط است. همانا خداوند و فرشتگانش درود بر پیامبر می فرستند پس ای گروه مؤمنان درود بر او بفرستید و کاملا تسلیم باشید. مُهر کردم این نوشته را به مُهر کسی که تمام جوانب آسمانها وزمین به مُهر او ممهور شده است خاتم خداوند منیع و خاتم سلیمان بن داوود وخاتم محمّد (صلی الله علیه وآله اجمعین). آگاه باشید همانا دوستان خدا هیچ ترسی بر آنها نیست و هرگز اندوهگین نمی شوند. همچنین است هر ملک مقربی و هر پیامبر مرسلی به خدائی که خدائی نیست جز او که پروردگار عرش بزرگ است»

 

منابع حرز ابی دجانه

سند حرز ابی دجانه به حدی در منابع مختلف و متعددی قابل اثبات است که سندیت حرز ابی دجانه فاقد هرگونه خدشه بوده و همین امر نشان از صحت حرز ابی دجانه و روایت آن است. متن و روایت حرز ابی دجانه در مفاتیح الجنان البته موجود نیست بلکه درکتب دیگر قابل استناد است که در ذیل آدرس آن بیان می شود:

  • سفینه البحار، ج3 ص23؛
  • بحارالأنوار، ج 60 ص125؛
  • المصباح، کفعمی، ص229؛
  • الكافي؛ ج‏8 ؛ ص318؛
  • بحار الأنوار، ج‏91، ص224.

 

خبرنامه هفتگی اسم اعظم
خبرنامه هفتگی اسم اعظم
با عضویت در خبرنامه ما، هر هفته یک ایمیل مفید دریافت کنید!
شما هر زمان که بخواهید میتوانید عضویت خودتان را لغو کنید!

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید

بیست + نوزده =