موسسه اسم اعظم | بزرگترین و معتبرترین فروشگاه ادعیه مستند حرز امام جواد (علیه السلام)

سوره زمر روی پوست آهو

سوره زمر روی پوست آهو، خواص نگارش و همراهی سوره زمر و آداب استفاده از آن

سوره زمر روی پوست آهو

نگارش و همراهی سوره زمر دارای خواصی از جمله ایجاد محبت و مهربانی بین زن و شوهر، محبوبیت بین مردم و غیبت نکردن مردم از شخص است که در روایات به آن اشاره شده است.

ولی ابتدا برای اینکه به خواص سوره زمر روی پوست آهو بپردازیم، ابتدا به توضیحی پیرامون سوره و شان نزول سوره زمر، اجزاء اصلی سوره زمر و فضيلت تلاوت سوره زمر خواهیم پرداخت.

سوره مبارکه زُمَر

سوره زمر
سوره زمر

سوره زمر سی و نهمین سوره قرآن می باشد و نام دیگرش «غُرَف» و نیز «سوره العرب» است که مکی است و 75 آیه دارد.

توضیحی پیرامون سوره و شان نزول سوره زمر

از خلال آيات اين سوره برمى آيد كه مشركين معاصر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از آن جناب درخواست كرده اند كه از دعوتش به سوى توحيد و از تعرض به خدايان ايشان صرف نظر كند، و گرنه نفرين خدايان گريبانش را خواهد گرفت. در پاسخ آنان اين سوره كه به وجهى قرين سوره “ص” است، نازل شده و به آن جناب تاكيد كرده كه دين خود را خالص براى خداى سبحان كند، و اعتنايى به خدايان مشركين نكند، و علاوه بر آن به مشركين اعلام نمايد كه مامور به توحيد و اخلاص دين است، توحيد و اخلاصى كه آيات و ادله وحى و عقل همه بر آن تواتر دارند.

همچنين اشارات ديگرى كه همه دلالت بر اين دارد كه مشركين از آن جناب خواسته بودند دست از دعوت به توحيد بردارد. آن گاه به استدلال بر يكتايى خدا در ربوبيت و الوهيت پرداخته، هم از طريق وحى و هم از طريق برهان عقلى، و هم از راه مقايسه بين مؤمنين و مشركين، آن را اثبات مى كند.

سوره زمر به شهادت سياق آياتش در مكه نازل شده، و چنين به نظر مى رسد كه يك دفعه نازل شده باشد، چون آيات آن بسيار به هم مربوط و متصل است.

(ترجمه تفسیر الميزان، ج‏17، صفحه: 354)

اجزاء اصلی سوره زمر

طبق آنچه در تفسیر نمونه آمده سوره زمر از چند بخش مهم تشكيل يافته است:

  • 1- چيزى كه بيش از همه در سراسر اين سوره منعكس است مسأله دعوت به توحيد خالص مى باشد، توصيه در تمام ابعاد و شاخه هايش و تعبيراتش در اين زمينه آن چنان مؤثر است كه قلب انسان را به سوى اخلاص مى كشاند و جذب مى كند.
  • 2- مسأله ديگر مسأله «معاد» و دادگاه بزرگ عدالت خداست، مسأله ثواب و جزا، غرفه هاى بهشتى، و سايبان هاى آتشين دوزخى، مسأله ترس و وحشت روز قيامت، و آشكار شدن نتايج اعمال، و ظاهر شدن خود آنها در آن صحنه بزرگ. اين مسائل كه بر محور معاد دور مى زند آن چنان با مسائل توحيدى آميخته است كه گوئى تار و پود يک پارچه را تشكيل مى دهد.
  • 3- بخش ديگرى از اين سوره كه تنها قسمت كوتاهى از آن را اشغال مى كند اهميت قرآن مجيد است.
  • 4- بخش ديگرى كه آن هم نسبتا كوتاه است بيان سرنوشت اقوام پيشين و مجازات دردناک الهى نسبت به تكذيب كنندگان آيات حق مى باشد.
  • 5- بالاخره بخشى از اين سوره نيز پيرامون مسأله توبه و باز بودن درهاى بازگشت به سوى خداست.

(برگزيده تفسير نمونه، ج‏4، ص: 206)

فضيلت تلاوت سوره زمر

در حديثى آمده که پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) این سوره را هر شب می خواندند. در حدیثی از آن بزرگوار در فضیلت خواندن این سوره مى خوانيم: «كسى كه سوره زمر را قرائت كند روز قیامت خداوند اميدش را (از رحمت خود) قطع نخواهد كرد، و پاداش كسانى را كه از خدا مى ترسند به او عطا مى كند».

همچنین از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت دیگری در خاصیت قرائت این سوره نقل شده که فرمود: «من قرأ هذه السورة لم يبق نبي و لا صديق إلا صلوا و استغفروا له» یعنی (هرکس این سوره را بخواند باقی نمی ماند نبی و صدیقی مگر اینکه بر او درود می فرستد و برایش استغفار می کند). (برگزيده تفسير نمونه، ج‏4، ص: 206)

و در روایت ديگرى از امام صادق عليه السّلام چنين نقل شده: «كسى كه سوره زمر را تلاوت كند خداوند شرف دنيا و آخرت به او مى دهد، و بدون داشتن مال و قبيله قدرت و عزت به او مى بخشد، آن چنان كه هر كس او را ببيند از او حساب مى برد، و بدن او را بر آتش دوزخ حرام مى كند و در بهشت هزار شهر بنا می کند که هر شهری قصر دارد و در هر قصری صد حوریِ بهشتی و نعمت های فراوان بهشتی که وصفش در سوره الرحمن آمده است عطا خواهد کرد». (ثواب الاعمال ص112)

از هارون بن خارجه روایت شده است که امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سوره زمر را بخواند و کلماتش را به آسانی و به آرامی بر زبان جاری سازد خداوند آبرو، و سربلندی دنیا و آخرت به او ارزانی دارد و او را بدون ثروت خویشان و فامیل عزیز گرداند، بد انسان که هر کس او را ببیند بزرگ شمارد و حشمتش وی را بگیرد و جسمش را بر آتش دوزخ حرام سازد و هزار شهر در بهشت برایش بسازند که هر شهری دارای هزار کاخ باشد و در هر کاخی صد حوریه و بعلاوه او را دو چشمه آب است که روانند و هر چشمه زلال که جوشانند و دو چشمه سار که از سرسبزی و خرمی به سیاهی زنند و حورانی پرده نشین که در سراپرده ها مستورند و باغ هایی که دارای انواع میوه و از هر میوه دو صنف است. (درمان با قرآن، ص88)

صفوان جمال از امام صادق (علیه السلام) از پدرش امام باقر (علیه السلام) از امام سجاد (علیه السلام) نقل می کند: مردی نزد امام حسین (علیه السلام) آمد و از درد کف پا شکوه کرد. به طوری که نمی توانست در هنگام نماز روی پایش بایستد. امام حسین علیه السلام به او فرمودند: چرا تعویذ نمی خوانی؟ مرد گفت: نمی دانم. امام فرمودند: وقتی احساس درد کردی دستت را بر موضع درد بگذار و بگو: «بسم الله و بالله و السلام علی رسول الله» سپس بر آن موضع درد، آیه 67 سوره «زمر» را بخوان. (طب الائمه، ص34)

 

سوره زمر روی پوست آهو

محبت
محبت

خواص نگارش و همراهی سوره زمر در روایات

برای نگارش سوره زمر در روایات اسلامی خواص و آثاری وارد شده که در صورت همراهی باعث محبوبیت می شود. این خواص چنین است:

ایجاد محبت و مهربانی بین زن و شوهر

ممکن است شما هم به این مشکل برخورد کرده باشید که بین زن و شوهر یا دو نفر که به هم علاقه داشته اند به هم خورده باشد و آن مِهر و محبت قبلی و علاقه ای که قبلا به هم داشتند، دیگر بین آنها نباشد. در این موارد سوالی که مطرح می شود این است که روایات ما چه راهکارها و راه حل هایی را برای حل این مشکل پیشنهاد می دهند؟!

آنچه از برخی روایات بدست می آید این است که با نوشتن سوره زمر و همراه نمودن با خود، محبوبیت برای شخص به ارمغان می آورد و باعث می شود محبت آن شخص در دل دیگر افراد بیفتد. در روایات به این مطلب اشاره شده است. در روایتی آمده:

o عن النبي (صلى الله عليه و آله)، أنه قال: «…و من كتبها و علقها عليه، أو تركها في فراشه، كل من دخل عليه أو خرج، أثنى عليه بخير و شكره، و لا يزالون على شكره مقيمين أبدا تعطفا من الله عز و جل».

ترجمه:

از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمود:

هر کس این سوره را بنویسد و به همراه خود داشته باشد یا آن را در رختخواب خود یا اتاق خواب خود قرار دهد هر گاه کسی بر او وارد شود یا از نزدش خارج شود او را ستوده و او را سپاس می گوید و پیوسته همه از او سپاسگزار خواهند بود که این بر اثر مهربانی و لطف خداوند است.

(تفسیرالبرهان، ج4، ص691)

 

محبوبیت بین مردم

همچنین گاهی پیش می آید که شخص، دوست دارد اطرافیانش با زبان تند و تیزی با وی حرف نزنند و با زبان خوش و نرم با او صحبت کنند. روایت ذیل که از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل است نیز به همین خاصیت (محبوبیت بین مردم) در صورت نگارش و همراهی سوره زمر اشاره دارد:

o «من كتبها و علقها عليه، كل من دخل عليه أو خرج، أثنى عليه بالخير و شَكَره في كلِ مكان دائما».

ترجمه:

هر کس این سوره را بنویسد و به بازوی خود همراه داشته باشد هر گاه کسی بر او وارد شود یا از نزدش خارج شود از او به نیکی یاد کرده و در هر جائی باشد همه سپاسگزارش می باشند.

(تفسیرالبرهان، ج4، ص691)

 

غیبت نکردن مردم از شخص

یکی از دغدغه های هرکس این است که علاوه بر اینکه در مقابلش حرف بدی در مورد او نزنند پشت سرش هم کسی بدی او را نگوید و در واقع غیبت او را نکنند. در این حدیث امام ششم (علیه السلام) به این خاصیت اشاره فرموده است:

o «من كتبها و علقها في عضده أو فراشه فكل من دخل عليه أو خرج عنه، أثنى عليه بالجميل و شكره، و لم يلقه أحد من الناس، إلا شكره و أحبه، و لا يزالون مقيمين على شكره و الكلام بفضله، و لم يغتبه أحد من الناس أبدا».

ترجمه:

هر کس این سوره را بنویسد و به بازوی خود همراه داشته باشد یا آن را در رختخواب خود یا اتاق خواب خود قرار دهد هر گاه کسی بر او وارد شود یا از نزدش خارج شود از او به نیکی یاد کرده و سپاسگزار او خواهد بود و هیچ کس با او دیدار نمی کند مگر اینکه او را ستوده و دوستش دارد و دائما از او سپاسگزار بوده و از خوبی اش سخن می گویند و هیچ کسی غیبت او را نخواهد کرد.

(تفسیرالبرهان، ج4، ص691)

فهرست خواص نوشتن و همراه کردن سوره زمر

برای خواص و فضائلِ سوره زمر در روایات از اهلبیت (علیهم السلام) مطالبی نقل شده است. این آثار بصورت خلاصه در ادامه آورده می شود:

  • 1. هر کس بر وی داخل و خارج شود در هر مکانی مداوم از او تشکر می کند
  • 2. هرکس بر وی داخل یا خارج شود از خیر و خوبی او تعریف می کند
  • 3. همه از خیر و خوبی و نیکوئی وی صحبت به میان می آورند
  • 4. تشکر و محبوبیت در موقع ملاقات با همه مردم
  • 5. غیبت نکردن هیچ یک از مردم پشت سر او
  • 6. دائما همه از شکر و فضل او حرف می زنند
  • 7. جلب مهربانی و لطف خداوند متعال

آداب استفاده سوره زمر

برای بهره مندی از خواص سوره زمر، آداب و شرایطی وجود دارد که در جهت تاثیر گذاری هرچه بیشتر آن لازم است رعایت شود. این آداب چنین اند:

  • 1- وضو داشتن و رو به قبله بودن در موقع نگارش سوره
  • 2- نوشتن صحیح و درست متن سوره به هر نحو
  • 3- همراه نمودن به بازو یا گردن شخص یا قرار دادن در رختخواب یا اتاق خواب شخص
  • 4- رعایت احترام ظاهری و قلبی و نیز داشتن اعتقاد نسبت به تاثیرات آن
  • 5- رعایت تقوای الهی در راستای تاثیرگذاری بیشتر آن
  • 6- وضو داشتن در موقع همراهی سوره مطلوب است
خبرنامه هفتگی اسم اعظم
خبرنامه هفتگی اسم اعظم
با عضویت در خبرنامه ما، هر هفته یک ایمیل مفید دریافت کنید!
شما هر زمان که بخواهید میتوانید عضویت خودتان را لغو کنید!
2 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام
    خسته نباشین
    هدیه سوره زمر چقدر هست؟و آیا میشود آن را درون بازوبند قرار داد؟

    1. کارشناس پاسخگو (شماره 101) می گوید

      مخاطب گرامی؛
      سلام علیکم
      بله می توان داخل بازوبند هم قرار داد.
      لطفا برای اطلاع از هدیه سوره زمر با کارشناسان فروش موسسه در شبکه های اجتماعی (https://esmeazam.com/%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b3-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%a7/) ارتباط برقرار کنید و سفارش خود را ثبت نمایید.
      موفق باشید.
      یاعلی

چرا نظرتان را نمی‌نویسید؟

مطمئن باشید که نظرات شما بسیار دقیق مطالعه خواهد شد و به آن پاسخ خواهیم داد.
هر نظری که برای ما می‌نویسید قوت قلبی برای ما خواهد بود

از شما متشکریم که با نظراتتان به ما انرژی لازم برای ادامه کار را می دهید

یک × پنج =